Aanvrager: Jolanda Vriend
Gesteunde organisatie: Kessup Primary School, Iten, Kenia
Hoofd van de school: Evans Kipkoech Kandie

Hoe kun je een verschil maken?

In februari 2009 was ik voor het eerst in Kenia in het dorpje Iten. Dit ligt in het noordwesten van Kenia midden in de Rift Valley. Ik was daar voor een hardlooptraining in combinatie met enkele uitstapjes naar natuurparken. Op de terugweg van een safari vroeg de chauffeur of we het leuk vonden om bij zijn broer op school te kijken. Daar er in het gezelschap nog iemand was die uit het onderwijs kwam, vonden we dat een goed idee. En zo belandden we in Kessup op de bassischool.
Zeer onder de indruk van de omstandigheden waaronder men les moet geven en de positieve houding en sfeer die er desondanks was, verlieten wij de school. Zaken als vier leerlingen met één boek, met zijn vieren aan een tafel en bank die bedoeld zijn voor twee leerlingen, verrotte houten buitenmuren, geen glas in de ramen, één toilet voor vijftien leraren (mannen+vrouwen), wel een heel groot terrein met een zogenaamd sportveld maar geen sportmaterialen.
Terug in het hardloopkamp kregen we een discussie over wat je zou kunnen doen voor de school zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Zomaar geld storten vind ik te onbevredigend en motiveert de leraren niet om na te denken over de toekomst van hun school. Om een breder beeld te krijgen heb ik nog een aantal scholen bezocht waaronder een privé school. Na nog een aantal gesprekken met de hoofdonderwijzer over zijn visie en aanpak besloot ik zijn school te gaan steunen.

Kopiëren zonder 6 km te lopen

In de zomervakantie van 2009 ben ik teruggegaan naar deze school. Van mijn werkgever mocht ik mijn oude laptop doneren en samen met een vriendin heb ik daar een printer bij gekocht zodat de school een administratiesysteem kan opbouwen. Nu hoeven ze niet meer voor iedere kopie naar het dorp 6 km verderop. Vervolgens heb ik de leraren hun eerste computerles gegeven en Excel-bestanden gemaakt van hun klassen.
Terug op mijn eigen school vertelde ik enthousiast aan een collega, Gerard Koolstra, over mijn Kenia avontuur. Waarop Gerard mij op het Wereldwiskunde Fonds attendeerde. Na wat e-mailverkeer met de hoofdonderwijzer en een per post opgestuurd “proposal” van hem kon ik de aanvraag afgelopen mei indienen.

Subsidie van het WwF

Het betreft dus een openbare basisschool in Kessup dat in het noordwesten van Kenia ligt. De school heeft 585 leerlingen en 15 leraren; vijf van deze leraren kunnen wiskunde geven. In groep 8 zitten 89 leerlingen die eind 2010 examen doen. De subsidie zal gebruikt worden om leermiddelen aan te schaffen die helpen het niveau van de wiskundelessen structureel te verhogen.
Als openbare basisschool mag de Kessup Primary School geen leerlingen weigeren. Bovendien wil de school dat ook niet. Ieder kind is welkom ongeacht van welke stam ze komen. Zolang de kinderen in staat zijn naar school te komen, weer terug naar huis gaan en een uniform dragen.
De visie van de school is om goed onderwijs te geven en goed burgerschap bij te brengen. Hun missie is om via onderwijs leerlingen voor te bereiden op de maatschappij als weerbare en actieve jonge mensen.
In Kenia gaan kinderen 8 jaar naar de basisschool, 4 jaar naar de middelbare school en 4 jaar praktijkschool of universiteit.
In juni kon ik deze basisschool blij maken met een bijdrage van het Wereldwiskunde Fonds. Eind juni kreeg ik thuis al een bedankbrief en foto’s toegestuurd.
Toen ik in juli wederom in Kenia was en de school bezocht kreeg ik een warm onthaal van de leerlingen en de leraren. Trots lieten ze mij de aangeschafte spullen zien: boeken, linialen, rekenmachines, geodriehoeken, potloden, pennen, passers, schriften en demo materialen voor de leraren. Helaas was het examenperiode dus waren er geen lessen meer die ik kon bezoeken.
Desondanks is me wel duidelijk geworden hoe blij ze zijn met de steun van het WwF. Vooral de leerlingen van groep 8 waar het meeste materiaal voor bestemd was, waren zeer dankbaar voor de spullen en het feit dat ze nu allemaal een boek hebben in plaats van met zijn vieren. De rekenmachines zijn ook zeer populair en interessant voor de leerlingen; met trots lieten een aantal zien dat ze al wisten hoe hij werkt.
De hoofdonderwijzer is een beetje afgeweken van zijn voorstel door wat andere aantallen van materialen te kopen. Zo heeft hij ook boeken gekocht voor klas 5, 6, en 7 zodat in deze klassen meer boeken voor de leerlingen beschikbaar zijn; niet voor iedereen één exemplaar, maar toch een verbetering. Ook een nieuwe cartridge voor de printer was zeer welkom!? Ik kon hem geen ongelijk geven en ben overtuigd van een goede besteding van het geld.

Bedankt

Natuurlijk werd er voor me gezongen en gedanst en hadden de leerlingen van groep 8 een tekening voor me gemaakt. Ik wil hierbij, mede namens de leraren en de kinderen, het WwF bedanken voor zijn steun aan de Kessup Primary School in Kessup, Kenia.
Mocht iemand van jullie ooit in de gelegenheid zijn Kenia te bezoeken, dan is het zeer de moeite waard om met eigen ogen te zien hoe jullie bijdrage wordt ingezet.
Ik heb nog steeds contact met de hoofdonderwijzer via e-mail. Via een hardloopcoach heb ik voor de school een subsidie geregeld voor de bouw van een nieuwe lerarenkamer en een nieuwe, grotere bibliotheek. Meneer Kandie vertelde mij dat in de bibliotheek bij de wiskunde boeken en materialen een bordje komt met “Support by Dutch Mathematic Foundation”. En daar doen we het natuurlijk allemaal voor.

Over de auteur

Jolanda Vriend is technisch onderwijs assistent (toa) scheikunde en coördinator maatschappelijke stage op het St. Michaël College in Zaandam. Haar droom is om voor langere tijd naar Kenia te gaan om daar haar kennis en ervaring te delen in het onderwijs.