OmO – abstracts


Plenare lezing: Is ChatGPT a Math Whiz? An Analysis of Its Mathematical Capabilities and Implications for Educational Practice

The release of ChatGPT 3 in November 2022 marked a turning point in the public use of artificial intelligence (AI). For the first time, an AI tool capable of understanding human language and assisting with complex tasks was made widely accessible. This talk will explore ChatGPT’s role in solving mathematical problems, providing both an introduction to how the model functions and a detailed analysis of its strengths and limitations in various mathematical domains.

We will present examples of ChatGPT’s performance in areas such as calculus, algebra, and geometry, and support these insights with the latest research on its mathematical capabilities. From this, we will derive practical implications for mathematics education, focusing on how ChatGPT can support teachers in planning, conducting, and assessing learning processes in the classroom.
Additionally, we will provide practical tips and examples for effectively integrating ChatGPT into math teaching, highlighting key considerations to ensure its responsible and constructive use.
Finally, we will discuss when tools like ChatGPT can enhance the learning experience for students or provide valuable support to teachers, as well as the potential challenges that accompany its use.

Workshops

Jeroen Ooge: Transparantie en controle voor AI-systemen in het onderwijs
AI kan op veel manieren worden gebruikt om het (wiskunde)onderwijs te ondersteunen. Bij het integreren van AI in het onderwijs moet de besluitvorming echter transparant en controleerbaar blijven. In deze workshop leer je van Jeroens onderzoekservaring met verklaarbare AI voor (wiskunde)onderwijs. Daarnaast pas je jouw onderwijs- of onderzoekservaring toe tijdens interactieve discussies over de rol van AI, verklaringen en controle in het onderwijs.

Peter Boon: Online wiskundeonderwijs en Open onderwijs data
Numworx is een digitale wiskundeomgeving waarmee het mogelijk is online wiskundige activiteiten aan te bieden die gebaseerd zijn op gestandaardiseerde leerdoelen.
Daarvoor maakt NumWorx gebruik van Opendata
In deze werkgroep laat Peter Boon, hoofdontwikkelaar van NumWorx, zien hoe deze koppeling werkt en hoe een wiskundedocent dit kan benutten om eigen onderwijsmateriaal te arrangeren zodanig dat de formele leerdoelen zijn afgedekt.

Mario Piacentini: What is the added value of AI in summative tests (PISA) and formative assessments (PILA)?
PISA is the well known OECD-initiated benchmark for the performance of secondary school students worldwide.
PILA is PISA’s sister initiative focused on formative assessment. Currently, the OECD is investigating how both initiatives could profit from what AI makes possible.
In this workshop, Mario will share the main insights of this investigation with us.

Ga terug naar de pagina met algemene informatie, ook om je aan te melden.