22 oktober 2024
- Redactie Euclides

Inhoud Euclides 100-2

In dit nummer: Leerlingen op avontuur met een educatieve escaperoom over combinatoriek, Normering examens 2004 toegelicht, Afgeleide als veranderingsfactor en Betekenisgericht wiskundeonderwijs.

Leerlingen op avontuur met een educatieve escaperoom over combinatoriek

Met een educatieve escaperoom duiken leerlingen in een verhaal en lossen onderweg allerlei raadsels en proble-men op. Desiree Agterberg ontwierp al meerdere escaperooms en beschrijft in dit artikel haar laatste escaperoom over combinatoriek die in een historische setting speelt.

Normering examens 2004 toegelicht

In normale, rustige, stabiele tijden is normering al geen sinecure. Maar komend uit de roerige coronatijd is het dat zeker niet. Dat de normering nu meer vragen oproept, is dan ook niet vreemd. Met dit artikel willen we wat van die vragen wegnemen. Omdat de normeringsvragen die zijn gesteld betrekking hadden op de havo- en vwo-examens, richt dit artikel zich op deze examens.

Afgeleide als veranderingsfactor

In het Engels worden bij differentiaalrekening de woorden ‘rate of change’ gebruikt, waar wij Nederlandstaligen pra-ten over het differentiaalquotiënt. In ‘rate of change’, letterlijk vertaald ‘veranderingsverhouding’, zit echter een betekenis die in het Nederlandse onderwijs wellicht meer aan de orde zou moeten komen. In dit artikel gaan we in op die betekenis en laten we zien hoe die mooi geïllustreerd kan worden met pijlengrafieken.

Betekenisgericht wiskundeonderwijs

Ongeïnteresseerde leerlingen, materiaal waar leerlingen het nut niet van inzien, en weinig mogelijkheden voor zelfsturend leren komen waarschijnlijk vrij vaak voor in bovenbouw wiskundelessen. In dit artikel wordt betekenis-gericht wiskundeonderwijs gepresenteerd als een middel om deze problemen aan te pakken door wiskunde interes-santer te maken en leerlingen zelfstandigheid te geven.

In dit nummer

Geen ontsnappen aan …. Educatieve escaperoom over de geschiedenis van de wiskunde || Desiree Agterberg
Werkbladen escaperoom
Normering is geen sinecure || Jacqueline Wooning, Harco Weemink
Pijlengrafieken en de afgeleide als veranderingsfactor || Rogier Bos
Puzzel
Honderrrrd… || Martin Kindt
Tweehonderd jaar opleiden van leraren || Harm Jan Smid
Wis en waarachtig
‘Mijn mooiste les is als leerlingen echt met elkaar aan het werk zijn.’ Interview met Joanne de Jager || Liesbeth Coffeng
Zo snel mogelijk naar de finish || Gerard Koolstra
Boekbespreking. Zebra 69: de wiskunde van de dambusters || Jenneke Krüger
Een praktisch-historische blik op wiskunde. Deel 1 dageraad || Roel van Asselt
Noten en literatuurlijst
De ondoorzichtige stap die goniometrie logisch maakt || Joeri Moulen
Betekenisgericht wiskundeonderwijs in de bovenbouw || Alexander Schüler-Meyer en Nathalie J. van der Wal
Noten
Verenigingsnieuws. Notulen NVvW jaarvergadering 2023
Jaarverslag NVvW 2023-2024
Jaarverslag Euclides 2023-2024
Servicepagina