22 oktober 2024 - Redactie Euclides Inhoud Euclides 100-2 In dit nummer: Leerlingen op avontuur met een educatieve escaperoom over combinatoriek, Normering examens 2004 toegelicht, Afgeleide als veranderingsfactor en Betekenisgericht wiskundeonderwijs. Leerlingen op avontuur met een educatieve escaperoom over combinatoriek Met een educatieve escaperoom duiken leerlingen in een verhaal en lossen onderweg allerlei raadsels en proble-men op. Desiree Agterberg ontwierp al meerdere escaperooms en beschrijft in dit artikel haar laatste escaperoom over combinatoriek die in een historische setting speelt. Normering examens 2004 toegelicht In normale, rustige, stabiele tijden is normering al geen sinecure. Maar komend uit de roerige coronatijd is het dat zeker niet. Dat de normering nu meer vragen oproept, is dan ook niet vreemd. Met dit artikel willen we wat van die vragen wegnemen. Omdat de normeringsvragen die zijn gesteld betrekking hadden op de havo- en vwo-examens, richt dit artikel zich op deze examens. Afgeleide als veranderingsfactor In het Engels worden bij differentiaalrekening de woorden ‘rate of change’ gebruikt, waar wij Nederlandstaligen pra-ten over het differentiaalquotiënt. In ‘rate of change’, letterlijk vertaald ‘veranderingsverhouding’, zit echter een betekenis die in het Nederlandse onderwijs wellicht meer aan de orde zou moeten komen. In dit artikel gaan we in op die betekenis en laten we zien hoe die mooi geïllustreerd kan worden met pijlengrafieken. Betekenisgericht wiskundeonderwijs Ongeïnteresseerde leerlingen, materiaal waar leerlingen het nut niet van inzien, en weinig mogelijkheden voor zelfsturend leren komen waarschijnlijk vrij vaak voor in bovenbouw wiskundelessen. In dit artikel wordt betekenis-gericht wiskundeonderwijs gepresenteerd als een middel om deze problemen aan te pakken door wiskunde interes-santer te maken en leerlingen zelfstandigheid te geven. In dit nummer Geen ontsnappen aan …. Educatieve escaperoom over de geschiedenis van de wiskunde || Desiree Agterberg – Werkbladen escaperoom Normering is geen sinecure || Jacqueline Wooning, Harco Weemink Pijlengrafieken en de afgeleide als veranderingsfactor || Rogier Bos Puzzel Honderrrrd… || Martin Kindt Tweehonderd jaar opleiden van leraren || Harm Jan Smid Wis en waarachtig ‘Mijn mooiste les is als leerlingen echt met elkaar aan het werk zijn.’ Interview met Joanne de Jager || Liesbeth Coffeng Zo snel mogelijk naar de finish || Gerard Koolstra Boekbespreking. Zebra 69: de wiskunde van de dambusters || Jenneke Krüger Een praktisch-historische blik op wiskunde. Deel 1 dageraad || Roel van Asselt – Noten en literatuurlijst De ondoorzichtige stap die goniometrie logisch maakt || Joeri Moulen Betekenisgericht wiskundeonderwijs in de bovenbouw || Alexander Schüler-Meyer en Nathalie J. van der Wal – Noten Verenigingsnieuws. Notulen NVvW jaarvergadering 2023 – Jaarverslag NVvW 2023-2024 – Jaarverslag Euclides 2023-2024 Servicepagina