12 maart 2024 - Redactie Euclides Inhoud Euclides 99-5 In dit nummer: Waar is de ruimtemeetkunde gebleven?!, Herkenning en heuristieken bij meetkundeproblemen, Draadmodellen bouwen, Onderzoekend leren met functies en Pracht en kracht van wiskunde. Waar is de ruimtemeetkunde gebleven?! Ruimtemeetkunde is verdwenen uit het programma van wiskunde B. Volgens Henk Mertens is daarmee een parel van de wiskunde verloren gegaan. Ruimtemeetkunde komt ten goede aan inzicht, bèta-creatief denken, resultaten bij technische vervolgstudies en beroepen, de eigentijdsheid van de schoolmeetkunde, succes bij STEM-onderwijs, de pluriformiteit van het vak en de beleving van de schoonheid van de wiskunde. Dus: waar wachten we nog op met de herinvoering van ruimtemeetkunde! Herkenning en heuristieken bij meetkundeproblemen Leerlingen moeten in meetkundelessen standaardopgaven leren oplossen, maar ook niet-standaardopgaven. Zij hebben dan een probleemaanpak nodig. Ruben Loef heeft onderzocht hoe het model van probleemaanpak via herkenning en heuristieken hierbij gebruikt kan worden ter ondersteuning. Met dit model zetten leerlingen succesvolle stappen in hun probleemaanpak. Draadmodellen bouwen Draadmodellen van wiskundige lichamen levensgroot en gezamenlijk construeren van meterslange rondhouten: levert dat een meerwaarde op voor het doorzien van deze ruimtefiguren? Een verslag van een workshop die Alik Palatnik hierover gaf op de vorige NWD. Onderzoekend leren met functies Jana Dean liet haar leerlingen onderzoeken wat de relatie is tussen de vorm en de inhoud van voorwerpen. Ze daagde leerlinge uit het verband in een grafiek te tekenen en een functievoorschrift op te stellen. Ze kregen zo een beter inzicht in de input en output van een functie. Pracht en kracht van wiskunde De rondreizende tweede editie van de Imaginary tentoonstelling is alweer voorbij. Paul Igodt neemt ons mee naar de wiskunde achter een aantal van de fenomenen die te zien en te ervaren waren. In dit nummer Waar is de ruimtemeetkunde gebleven?! || Henk Mertens Herkenning en heuristieken bij meetkundeproblemen || Ruben Loef Tegelijkertijd aankomen in de kortst mogelijke tijd || Hans van Bemmel Math between US. Functions for everyone: three classic tasks to round off a (school) year || Jana Dean Pracht en kracht van wiskunde. Deel 1: Poincaré, Arnold en de KAT-afbeelding || Paul Igodt CIEAEM 74 Malmö || Carla de Wit, Milou De Block Roest rust (niet). Magisch zo’n vierkant || Ab van der Roest Een scheve parabool || Jan Otto Kranenborg Puzzel || Esther Bod Wis en Waarachtig Samen meetkundige draadmodellen bouwen. Verslag van een workshop op NWD 2023 || Alik Palatnik Servicepagina