9 februari 2024 - Rob van Oord Wiskunde bij de les – 24 – Valentijn vieren Het is weer bijna 14 februari. Leuk om met de klas iets wiskundigs te doen met hartjes en dergelijke. Ik schreef er al twee keer een blog over. Nu meer een aansporing om kunstzinnig bezig te gaan. Uiteraard heb je ook een zak met vruchthartjes om uit te delen. Als zij lekker bezig zijn dan loop jij rond en deelt uit. Vorig jaar schreef ik over koekjes bakken en twee jaar geleden vlochten we hartjes in elkaar. Laat ze met passer (en liniaal) een hart tekenen. Bijvoorbeeld zoals in de figuur. Laat ze de oppervlakte van het hart berekenen, benaderen. Hoeveel procent van het blaadje bestaat uit hart? Geef een kopie van het hart met hartjes erin. Zie figuur hiernaast. Hoeveel harten telt het hele figuur? Kun je dit figuur ook natekenen? Laat vanuit één punt binnen het hart 8 lijnen tekenen. Die verdelen het hart en de rest van de bladzijde in stukken. Zie de figuur hiernaast. Laat ze een kleurencompositie maken met die vlakdelen. Voor hogere klassen kun je op zoek gaan naar formules die een hart tekenen. Op de site van de Wiskundemeisjes zie je er een paar. Wolframalpha heeft er een blog en een pagina aan gewijd. Hun “fifth heart” is wonderschoon. Je kunt die plotten als parameterkromme (vrij simpel) of als functie (heel veel werk). Ik vind het belangrijk dat leerlingen eigen creaties bedenken. Ik ben benieuwd naar hun resultaten. Heb je iets moois gezien? Stuur dan een mail met foto’s naar mij robvanoord@tiscali.nl Veel plezier met Valentijn. Rob van Oord Volgende blog: Wiskunde bij de les – 25 – Helling en hellingshoek Vorige blog: Wiskunde bij de les – 23 – Hoe steil is de helling Vorige Valentijn blog 2023: Wiskunde bij de les – 12 – Valentijn Vorige Valentijn blog 2022: Wiskunde bij de les – 6 – Vliegers en Valentijn Index: Wiskunde bij de les – Index