14 maart 2023 - Redactie Euclides Inhoud Euclides 98-5 In dit nummer: Tijdschrift Pythagoras in de klas, Wiskundig redeneren, Meetkundige patronen uit de islamitische culturen, Augmented reality in de wiskundeles en Probleem oplossen: didactisch en wiskundig. Tijdschrift Pythagoras in de klas Wil je eens een les ‘even iets anders’? Daar kun je het wiskundetijdschrift voor jongeren, Pythagoras, goed bij gebruiken. Lees hoe je dit kunt aanpakken. Wiskundig redeneren ‘Eenvoudige wiskundige redeneringen correct onder woorden brengen.’ Het wordt van onze leerlingen verlangd dat ze dat kunnen. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Rogier Bos analyseert de redeneervaardigheden van leerlingen aan de hand van wiskunde-B-dag-opdrachten. Meetkundige patronen uit de islamitische culturen Laat leerlingen kennismaken met de prachtige patronen uit de islamitische traditie. De meetkundige constructies die bij die ontwerpen zijn toegepast, getuigen van groot vernuft. Een goed voorbeeld van de verbinding die wiskunde met kunst kan aangaan. Augmented reality in de wiskundeles Met AR ruimtelijk inzicht ontwikkelen. Wat komt er bij deze techniek kijken en wat levert het op? En wat vinden leerlingen ervan? Probleem oplossen: didactisch en wiskundig Bert Zwaneveld zet zijn tanden in een wiskundig probleem dat op LinkedIn voorbij kwam. Welke wiskunde-didactische lessen zijn er uit het oplossingsproces te halen? In dit nummer Pythagoras in de klas || Roosmarij Vanhommerig – Pythagoras lesmaterialen Wiskundig redeneren bij de wiskunde B-dag || Rogier Bos Meetkundige patronen uit Islamitische culturen. Het fundament van de patroonkunde || Goossen Karssenberg Het FIzier gericht op… Ruimtelijk inzicht met augmented reality in de wiskundeles || Sylvia van Borkulo Wiskundige denk- en werkwijzen in de vmbo-examens, deel 2 || Irene van Stiphout, Melanie Steentjes, Nicolette Jurgens, Madelon Groenheiden Formatief handelen in de wiskundeles. Deel 3: Formatief toetsen bij kennisdoelen || Maarten Müller Wiskundig rekenen || Gerard Koolstra Stelling van Pascal in 5 vwo || Martin Kindt Zwaartepunt en middelpunt || Ab van der Roest Wis en waarachtig Wereldwiskunde Fonds. Hulp aan wiskundebibliotheek in Oeganda || Hans van de Lagemaat Uitdagende problemen. Een dynamisch vraagstuk || Jacques Jansen – Appendix Over het oplossen van een wiskundig probleem, wiskundig en didactisch || Bert Zwaneveld Digitale geletterdheid in het wiskundeonderwijs || Jan Karel Lenstra, Heleen van der Ree Puzzel || Esther Bod Servicepagina