Wereldwiskunde Fonds
Waanzinnige opbrengst meiveiling WwF
19 juni 2021
Euclides jaargang 96 nummer 7
22 juni 2021
Toon alles
Noodtenten in West Kenia

Noodtenten in West Kenia

Op dit moment hebben we toevallig heel wat projecten in Kenia lopen, vandaar dat we even stil staan bij de effecten van de pandemie aldaar. De ‘Indian’ variant is er wijd verbreid.

  • Scholen gaan vanwege corona steeds open/dicht. Vanaf eind maart was er weer een volledige lock-down en gingen alleen nog klas 8 van de basisschool en het eindexamenjaar van de middelbare school naar school. Hierdoor is het schooljaar heel rommelig. Sinds 1 mei zijn er wel wat versoepelingen en sinds half mei gaan de kinderen weer allemaal naar school.
  • Veel mensen (2,4 miljoen!) hebben in Kenia hun baan verloren vanwege corona, vooral de kleine bedrijfjes zijn hard getroffen.
  • Er zijn veel problemen met het verkrijgen van voedsel. Veel verzorgers van de kinderen hebben momenteel geen eigen inkomsten en kunnen dus ook weinig doen voor de kinderen. Op veel scholen krijgen de kinderen normaal gesproken ook een maaltijd, dus als de school dicht is missen de kinderen een dagelijkse voedzame maaltijd.
  • Momenteel zijn er bijna 1 miljoen personen in Kenia één keer gevaccineerd, voornamelijk leraren, medisch personeel en personen boven de 58 jaar. Dat is nog geen 2% van de bevolking. In het gebied in West-Kenia waar onze projecten zijn, zijn ook veel overstromingen. Omdat veel gezinnen kun huizen door de overstroming zijn kwijtgeraakt, wonen ze nu dicht op elkaar in opvangkampen. Iets wat vaccinatie nóg belangrijker maakt.
  • Tot overmaat van ramp is Kenia precies nu ook bezig om een nieuw curriculum te introduceren (competence based curriculum). Dat betekent dat er minder vakken komen en er meer holistisch les wordt gegeven. Op zich is de inhoud goed, maar de indeling van het schooljaar gaat daarmee ook veranderen. Het nieuwe schooljaar gaat in het vervolg eind juli starten terwijl het schooljaar normaliter in januari startte. Ook gaat Kenia van een 8-4-4 systeem (8 jaar basisschool, 4 jaar middelbare school, 4 jaar beroepsonderwijs/universiteit) naar een ander systeem. Het wordt een 2-6-3-3-3 systeem (2 jaar voorschool, 3 jaar lagere basisschool = early years education, daarna 3 jaar hogere basisschool en 3 jaar middelbare school = middle school education) en daarna 3 jaar hogere middelbare school en 3 beroepsonderwijs/universiteit = senior school, tertiary & university). Voor de kinderen betekent dit een enorme verandering. Ze moeten ineens, mede ook door corona, veel meer studie-uren maken om over te kunnen gaan naar de volgende klas, omdat ze al in juli naar de volgende klas gaan, in plaats van in januari. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden!