15 maart stakingen
6 maart 2019
Blijvende aandacht rekenen nodig
12 april 2019
Toon alles
Cover Euclides 94-5

Lees de vakblad Euclides digitaal of op papier. In deze editie gaat Piet van Blokland met wiskunde een gokverslaving te lijf, onderzoekt Jeanine Dames de wortels van de logaritme, gebruikt Marianne van Dijke statistiek om het whatsapp-gedrag van een klas te onderzoeken, beschrijft Harrie Jorna toepassingen van wiskunde in het vak Natuur, leven en techniek, en gebruikt Simon Biesheuvel de GR bij een bewijs.

Met wiskunde gokverslaving te lijf (Piet van Blokland)
Onze intuïtie laat ons vaak in de steek bij redeneren over kans en toeval. Simulaties helpen leerlingen om meer grip te krijgen op de begrippen kans en toeval.

De wortels van de logaritme (Jeanine Daems)
De logaritme is een lastig onderwerp voor veel leerlingen. Meer kennis van de geschiedenis van wiskunde kan het nut van de logaritme voelbaarder maken.

Met statistiek het whatsapp-gedrag van de klas onderzoeken (Marianne van Dijke)
88% van de Nederlandse jongeren maakt dagelijks gebruik van WhatsApp. Is onze klas afwijkend? Met deze onderzoeksvraag gingen leerlingen uit vwo-3 aan de slag in het Teaching and Learning Lab (TLL) van de Universiteit Utrecht.

Toepassingen van wiskunde in het vak Natuur, leven en techniek (Harrie Jorna)
Nlt omvat alle bètavakken en dus ook wiskunde. Harrie Jorna bespreekt de wiskunde in nlt-modules en roept wiskundedocenten op om in nlt-teams te participeren.

Gebruik van de GR bij een bewijs (Simon Biesheuvel)
Door de GR op een slimme manier in te zetten, kun je verrassende resultaten boeken. Simon Biesheuvel komt door de GR op een idee hoe je kunt bewijzen dat een vergelijking oneindig veel oplossingen heeft.